Edukacja

Jak roczne dziecko odbiera spektakl teatralny? Jak dotrzeć do tak młodego odbiorcy i nie wystraszyć go? Jak utrzymać jego uwagę?

I podstawowe pytanie: czy dziecku poniżej trzeciego roku życia teatr jest w ogóle potrzebny?

Odpowiedź brzmi: tak, maluchy potrzebują teatru!

Zaspokaja on ich ciekawość świata i potrzebę bliskości innych ludzi. W subtelny sposób kształtuje wrażliwość i wyostrza zmysły.

Daje możliwość kreacji – zarówno podglądanej jak i doświadczanej osobiście, stanowiącej przecież niezastąpiony element rozwoju człowieka.

Teatr dla maluszka może i powinien być również interesujący i piękny dla jego rodzica, by wspólnie mogli go przeżywać, po prostu być razem tu i teraz.

    Zadanie dla teatru dziś – bardzo różni się od tego, co było wczoraj. Wychodząc naprzeciw potrzebom młodego widza, nasz teatr coraz częściej staje się sposobem na zastąpienie dawniejszych „podwórek”, dziecięcych gier i zabaw z rówieśnikami, zamienia się w swoiste laboratorium doświadczeń, gdzie dziecko bliżej poznaje otaczający świat i samego siebie.

     U nas wszystko jest przyjazne: przestrzeń, tematyka, scenografia, oprawa dźwiękowa, plastyczna oraz gra aktorska. To, co dzieje się na widowni, jest tak samo ważne, jak to, co dzieje się na scenie. Staramy się malucha nie wystraszyć ani nie znudzić. Nie ma całkowitej ciemności, zbyt głośnych dźwięków ani nad-ekspresyjnych sytuacji.

Każdy z naszych spektakli składa się z trzech części:

1. Przedgra: odbywa się jeszcze we foyer przed wejściem dzieci na widownię. Postaci ze spektaklu przechadzają się wśród widzów, oswajają ich ze sobą wprowadzając w klimat przedstawienia.

2. Spektakl właściwy: dzieci oglądają go jako widzowie z wyraźnym podziałem przestrzeni na widownię i scenę. Czas trwania spektaklu dostosowany jest do możliwości percepcyjnych dziecka i trwa nie dłużej niż 30 minut.

3. Zabawa po spektaklu: scena zamienia się w plac zabaw, gdzie dzieci wykorzystując elementy scenografii i rekwizyty dają upust swojej twórczej ekspresji. To czas, który bardzo lubimy: wtedy widać, jak każde z dzieci odreagowuje emocje nagromadzone w trakcie oglądania przedstawienia.

Mamy świadomość, że dla większości naszych widzów jest to pierwszy w życiu kontakt z żywym teatrem. Taka inicjacja artystyczna składa na nasze barki ogromną odpowiedzialność. Chcemy, aby widzowie do nas chętnie wracali i zawsze kreatywnie spędzali z nami czas.